Zaslali jsme dotaz ohledně přípravy stravy ve škoní jídelně z polotovarů, na což si stěžují rodiče dětí. Podívejte se s námi na odpověď:

ODPOVĚĎ:

Velice rád bych na dotaz reagoval, netuším však, které „polotovary” má tazatelka konkrétně na mysli, poněvadž legislativa řešící problematiku potravinářství a gastronomie pojem „polotovar“ nezná.

Proto si dovoluji citovat http://cs.wikipedia.org/wiki/Polotovar

Polotovar obecně je rozpracovaný nedokončený výrobek, který prakticky téměř vždy vyžaduje další následné zpracování na finální produkt.

Pokud jde o polotovar připravený pro použití v domácnostech (domácí použití), bývá obvykle proveden tak, aby jeho konečná úprava byla co nejsnadnější nebo časově nejkratší, u složitějších polotovarů pak jeho výrobce může přiložit i tištěný návod k použití, který může být součástí obalu.

Polotovary se ale používají i průmyslu a další hospodářské činnosti, běžné jsou například v hutnictví – hutní polotovary, strojírenství, truhlářství, zlatnictví nebo při přípravě brýlových čoček a mnoha dalších oborech lidské činnosti.

Svůj speciální význam mají v potravinářství a gastronomii.

Potravinářství a gastronomie

Zpravidla jde o již kuchyňsky předpřipravený nápoj, jídlo nebo potravina, kterou je nutno doma (zpravidla tepelně) dále zpracovat a správně dotvořit. Například předvařenou rýži je třeba pouze velmi krátce povařit, karbanátek usmažit na pánvi, předsmažené bramborové hranolky ofritovat, bábovkové těsto v prášku smísit s rostlinným olejem a upéct v troubě, polévku v sáčku je nutno krátce povařit apod. Za polotovary lze v tomto smyslu považovat i některé potraviny v tzv. instantním provedení – instantní polévku je obvykle nutno pouze zalít vroucí vodou.

Dané téma jsem konzultoval s Bc. Annou Packovou, odbornou referentkou pro školní stravování, Odboru školství, Magistrátu města Brna. Potvrdila, že odborníci v oboru potravinářství a gastronomie se nemohou shodnout na vymezení pojmu co to je polotovar, skladbu jídel připravovaných ve ŠJ Šlapanice posoudila jako pestrou a odpovídající požadavkům kladených na školní stravování.

Dále uvedla, že mezi veřejností kolují různé mýty o školním stravování, které jsou však z velké části důsledkem špatných zkušeností z doby, kdy sami navštěvovali školní stravovací zařízení. Mezi nejčastější patří mýtus o nákupu nekvalitních potravin do školních jídelen.

Dovoluji si tvrdit, že potraviny nakupované k přípravě jídel do ŠJ Šlapanice jsou určitě čerstvější a kvalitnější než ty, které jsou běžně k dostání v obchodních řetězcích, a ve kterých nakupuje většina populace.

Bude-li mi známo, které  konkrétní „polotovary“ má tazatelka na mysli, velice rád vysvětlím důvod jejích použití při přípravě jídel, jestliže je opravdu používáme.

Ing. Martin Indráček
vedoucí školní jídelny

Základní škola, Šlapanice, okres Brno-venkov, příspěvková organizace

Masarykovo nám. 1594/16, 664 51 Šlapanice

IČ:    75023920

DIČ: CZ 75023920

tel.: 544 120 315; mt : 724 996 201