Na městském fb i mezi občany se rozjela velká diskuse o novém hlášení požáru, které vyvolává velké emoce.

Na jedné straně jsou tady výtky občanů k “nepřiměřené formě” hlášení, na druhé straně potřeby výstražného systému. Abychom pomohli faktům a obrousili emoce, pokusili jsme se vysvětlit některá témata z diskusí:

 

  1. Je to novinka? Podobný typ funguje i v jiných obcích (např. ve Střelicích).
  2. “Rozhlas” – nejedná o rozhlas, ale prioritně o výstražný systém. Nový rozhlas je bonus za to, že máme z dotace celý systém (rozhlas je služba navíc).
  3. “Proč nestačí informování hasičů pomocí sms?” – je pravdou, že sms se používá v řadě obcí, ale je to rizikové – sms nemusí přijít. K rozesílání krizových sms není na žádném chráněném kanále, jedná se o běžnou síť, kterou má nasmlouvanou HZS Jmk. Navíc jako jeden z mála krajských HZS poskytuje tento servis dobrovolným jednotkám a platí jej. Jinak bychom neměli na to vůbec nárok. Ovšem při výpadku sítě nejsou sms garantovány.
  4. “Siréna nevyburcuje lidi, aby vstali, takže je to zbytečné” – bohužel to tak dnes často je. Je ale třeba lidi vychovávat ke krizovým situacím, aby se šli kouknout, jestli se něco neděje právě vedle nich. V dnešní době “terorismu”, za který lze považovat i souseda, kterému “křupne v bedně” a vyhodí do luftu bytový dům. A je to lepší, než se probrat, až mi na dveře buší hasiči, aby mě vyvedli.
  5. “Proč se neponechala původní siréna?” – klasické houkání sirény je možné. Komentované považují hasiči za lepší, ať je na každou výstrahu jasné, co se děje. Pro obyvatelstvo je to srozumitelnější. Dosavadní sirény nezaručovaly slyšitelnost pro celé území rozrůstajících se Šlapanic. Nové hlásiče pokrývají svým dosahem podstatně větší, prakticky 100% plochu města.

 

Proč tedy takové diskuse?

  • chybou bylo, že občané nebyli dříve informováni o této nové formě a první zkušenost vznikla v noci, kdy řada lidí nevěděla, jestli je válka – tomu se dalo předejít
  • průběžně probíhá přizpůsobování hlasitosti – zde ale je nutné, aby občané sami dávali vědět, jak systém funguje v jejich bydlišti v konkrétních domech
  • a také to samořejmě je o zvyku obyvatel – věřím, že časem již budeme považovat nový signál za normální, bez občanů vyladění systému nejde.