Minulý týden byly schváleny na ZM poslední dotace. Letošní kolo bylo uzavřeno, pojďme se podívat na způsob, jakým se vypočítávají.
Na úvod pár poznámek:
- kritéria pro výpočet byla stanovena již pro r.2016, pro r.2017 byly provedeny ještě další úpravy
- je to poprvé v historii Šlapanic, kdy se přidělují dotace spolkům podle předem daných kritérií a ne na základě lobbingu členů komisí, Finančního výboru či Rady města
- poprvé v historii také komise neřešily kolik komu dají peněz, ale kolik bodů v jednotlivých kritériích spolkům náleží. Teprve po přidělení bodů všemi komisemi se vypočetla částka, která každému spolku náleží
- je nutné také říct, že v tak široké škále spolků jako je ve Šlapanicích neexistuje způsob výpočtu, který by byl 100% objektivní
- na podzim v rámci kontroly, která se nebude omezovat jen na účetní doklady, se budou důsledněji prověřovat údaje v žádostech. V rámci schvalování byla prováděna kontrola pouze formou dotazů
A nyní ke kritériím – nejdříve program SPORT:
- počet členů – dospělých (1 bod za každého) a počet členů – dětí (1,5 bodu za každého)
- výkonnost x počet družstev (celostátní soutěž = 3b., krajská = 2b., regionální = 1b.)
- akce, organizované pro veřejnost mimo soutěže – 3b. za akci
Jak je vidět, v programu Sport jde o naprosto objektivní kritéria bez možnosti jakkoli ovlivnit přidělenou částku.
Program KULTURA:
- tradice akcí – 3b. za akci s tradicí více jak 10 let, 2b. za 5-9 let, 1b. za 1-4roky
- struktura účastníků akcí – 2b. za akce pro děti či seniory
- masovost akcí x počet akcí – 3b. za akci se stovkami účastníků, 2b. – desítky, 1b. – jednotlivci
- vlastní členská základna mládeže (činnost) – průběžná celoroční = 7-10b., občasná = 3-6b., jednorázová = 1-2b.
V totmo programu pouze poslední kritérium umožňuje uričtou diskusi.
Program INDIVIDUÁLNÍ:
- intenzita aktivit – průběžná celoroční = 7-10b., občasná = 3-6b., jendorázová = 1-2b.
- převažující struktura účastníků – 6b. za akce pro děti či seniory, 2b. za akce pro dospělé
- počet akcí pro veřejnost – 1b. za akci
- význam činnosti spolku – 0-10b.
Jedině poslední kritérium umožňuje větší diskusi – nenašli jsme kritéria, podle kterých bychom dokázali porovnat činnost myslivců se skautem.
A jaký byl postup schvalování?
- RM schválila celkové částky pro jednotlivé programy (celkem pro r.2017 = 1 200 000,-, z toho na Sport = 550 000,-, Kultura = 100 000,-, Individuální = 440 000,-, rezerva = 110 000,- pro mimořádné žádosti v průběhu roku)
- Finanční odbor připravil ze žádostí některé informace (počet členů, počet soutěží apod.)
- tyto podklady pak podle zaměření žádostí (kulturní, sociální, životní prostředí) šly k přílušným komisím. Ty při svém rozhodování ověřovaly informace z finančního odboru a následně přidělily body v ostatních kritériích (např. význam činnosti spolku, průběžná činnost apod.)
- přidělené body ze všech komisích se pak daly dohromady a provedl se celkový výpočet financí pro jednotlivé žádosti
- následně proběhla schůzka zástupců všech komisí, kde se prezentovaly výsledné částky. Vzhledem k tomu, že zůstaly v programech ještě k dispozici menší částky, zástupci komisí rozhodly o přidělení této částky (společným hlasováním)
- RM projednala názory komisí a schválila navržené částky bez jediné úpravy. Žádosti, které byly vyšší než 50 000,- pak šly ke schválení na ZM
Víme, že jsme nevymysleli 100% objektivní způsob výpočtu. Věříme ale, že navržená kritéria omezují prostor pro výrazné zástupce spolků v komisích či Radě města na minimum. Letos se Rada města zhostila tohoto úkolu na jedničku – veškeré rozhodování nechala na občanech v komisích.
Pracovní skupina, která vytvářela návrh kritérií pro přidělování žádostí – M.Staněk, A.Peschlová, K.Migdauová, P.Zmeškal