Šlapanice zažívají krušné dopravní časy – vinou uzavírek se přes Šlapanice přelévá část dopravy svedené z D1, kdy je dobré vědět, že podle posledního sčítání dopravy se na D1 v našem úseku pohybuje cca 54 000 aut. Musíme tak stát v dlouhých kolonách před Slatinou, a to už bohužel nejen ve špičkách.

Na dotazy občanů, co pro zlepšení situace dělá město, jsem odpovídala: Situace je dočasná a je způsobena uzavírkami na D1 po dobu její rekonstrukce, ty jsou v našem úseku rozsáhlé. Přes Šlapanice jezdí nyní např. i holubičtí občané apod. Aktuální dopravní zácpy řešíme ve Šlapanicích pomocí městské policie, která je příslušná jen na našem katastru. O spolupráci ve Slatině žádáme Dopravní policii JMK, ta je ve Slatině podle svých kapacitních možností a řídí dopravu.

Z dlouhodobějšího pohledu usilujeme o realizaci světelně řízené křižovatky ve Slatině, ta by podle informace Brněnských komunikací měla být v projektové přípravě do dotačního programu Telematica (snad příští rok). Pomoci podle nás může i obchvat Slatiny, kde se domlouváme s městem Brnem a Jihomoravským krajem. Kompetence Šlapanic jsou tu omezené. Z dalšího pohledu usilujeme, aby v připravované územní studii JMK pro naše území vzešlo dopravní napojení na dálnici D1, kdy jsme požadavek města na napojení na D1 formulovali již několikrát, naposledy znovu před rokem do zadání zmiňované územní studie. První výstupy z této studie by mohly být k dispozici koncem příštího roku a Šlapanice rozhodně budou u toho. 

Občanům doporučujeme nyní využívat vlakové spojení, je-li to v jejich možnostech, případně při cestě autem přes Bedřichovice kruhový objezd. Všichni nyní neseme bohužel tíhu dlouhodobě neřešených dopravních spojení, kdy dlouhé roky se pouze budovaly průmyslové cíle a nové bydlení. Nic proti bydlení a nic proti pracovním příležitostem, ale nejdříve měla být budována dopravní infrastruktura! K tomu nedošlo. Uveďme připojení černovických teras na D1, ty mají a budou mít minimálně 15 let zpoždění. Věřím, že po ukončení oprav D1 bude situace zase výrazně lepší. Jiné řešení zatím bohužel není v silách našeho města.

 

A tak můžeme být jedině rádi, že nedošlo k realizaci tzv. III. etapy průmyslové zóny ve Šlapanicích. O co se jedná? Pokud si nevzpomínáte, haly průmyslové zóny CTP měly být nastavěny podél ulice Brněnská po železniční trať. Na tuto etapu průmyslové zóny už běželo povolovací řízení a k jeho zastavení došlo jen díky zásadnímu nesouhlasu 2 500 šlapanických občanů v petici. Celá část byla dopravně napojena na ulici Brněnskou 🙂 Tuto verzi prosazovalo a realizovalo tehdejší vedení města v čele s ing. arch. J. Klaškou, Pavlem Horákem a M. Mrkvicou – jinak KDU-ČSL, TOP09 a ODS. Dnes si můžeme říct, díkybohu za zdravý selský rozum občanů, kteří podepsali nesouhlasnou petici. Protože tito pánové a tyto strany ho rozhodně při prosazování průmyslové zóny CTP neměly. Jejich dopravní řešení spočívalo v realizaci průmyslové zóny těsně u Šlapanic, dvakrát větší než Šlapanice a s 15 000 aut.

Pan J. Klaška si natáčí dopravní zácpy u Slatiny, už zapomněl na svoje tehdejší počínání (je to už více než 7 let), ale my bychom neměli.

Řešení dopravy existují, jak ta krátkodobá, tak i dlouhodobá a my je prosazujeme a usilujeme o ně, bez průmyslové zóny.

Michaela Trněná, starostka

P. S. Úvodní náhledový obrázek tohoto článku je zastavovacím plánem průmyslové zóny CTP.